Bedrijfsleider
Welkoop Harderwijk 

De klanten én de collega's in de winkel helpen.

“Welkoop zit dicht bij mij. Letterlijk. Ik woon in Apeldoorn en heb daar het nieuwe hoofdkantoor gebouwd zien worden en de nieuwe formule in de winkel gezien. Dat voelde goed en paste bij mij. Daardoor werd ik echt getriggerd om te kijken naar de bedrijfsvoering en de filosofie van Welkoop en die past heel erg bij mij. Echt no nonsens, geen gedoe en weinig hiërarchie."

‘Of je nu directeur of weekendhulp bent. Iedereen bij Welkoop wil het bedrijf een stapje verder wil helpen.’

“Ik werk sinds 2022 bij Welkoop als Bedrijfsleider. Elke dag is anders, elke dag is uniek. Je helpt de klant, maar steekt ook veel energie in de collega’s op de vloer. Dat vind ik zo leuk aan deze functie. Bij mijn vorige baan zat ik meer op kantoor, maar ik wil het liefste op de vloer bezig zijn. Dat komt omdat ik echt hands-on ben. Daarom sta ik voor 95% van de tijd op de winkelvloer. Het fijne is dat ik bij Welkoop de vrijheid heb om dit zelf in te delen.”

Elke dag weer anders.

“Als ik ’s ochtends naar mijn werk ga, denk ik al na over hoe ik die dag het maximale uit het team kan halen, zowel op persoonlijk vlak als op professioneel vlak. Daarom ben ik het ene moment bezig met het creëren van een goede sfeer en het volgende moment coach ik het team op gesprekstechnieken. Weer wat later zorg ik dat het kennisniveau van mijn collega's up-to-date blijft. Dit doe ik bijvoorbeeld door het inplannen van trainingen of ik voer persoonlijke gesprekken. Zo is geen dag hetzelfde en blijft het schakelen.”

‘Ik kan echt zeggen: was ik maar eerder bij Welkoop begonnen.’

Onze cultuurwaarden.

Samen winnen.

De communicatie met het servicekantoor en de winkels loopt heel goed. Zij zitten niet ‘hoog op de berg’, maar zijn echt toegankelijk. We zijn allemaal mensen en dat merk je gewoon. Zo doen we het samen!

Elke dag beter.

Opvallende dingen probeer ik meteen te verbeteren. Zo kijk ik bijvoorbeeld naar impulsartikelen en geef ik dat door aan de commerciële commissie. Denk aan bellenblaas of tassen. Dit loopt als een tierelier! Zo doen wij het elke dag beter.

Met plezier.

Voor mij zit het plezier in de sfeer, het leuke team dat wij nu hebben en de uitdagingen die er zijn. Elke winkel is daar weer anders in. Wellicht komt er een verhuizing aan voor ons. Hoe leuk is dat?!

Ontiegelijk veel lol.

"Ik ga met een lach naar huis als ik zie dat mijn collega's een goede dag hebben gehad. Veel lachen en plezier zijn echt dingen waar ik op let. De mensen die nu op de vloer staan zijn één team. Ze staan voor elkaar klaar, springen bij elkaar in. 

Toen ik begon in deze winkel hebben we gezamenlijk een training gedaan. Dat was mijn eigen toevoeging aan het team en dat merk je. Daardoor weet het team waar we samen naartoe werken."

Vooruit plannen.

"Ik houd er niet van als ik voor verrassingen kom te staan. Brandjes blussen? Dat wil ik zo min mogelijk doen. Daarom plannen we zoveel mogelijk werkzaamheden in het voren. Of in ieder geval de dingen die te plannen zijn. De klanten gaan natuurlijk altijd voor. En dat is natuurlijk nooit te plannen."

Vaste klanten.


“In de tijd dat ik nu werkzaam ben bij Welkoop heb ik gezien hoe loyaal onze klantengroep is. De mensen komen graag terug in onze winkel. We spelen daar als Welkoop goed op in. De VIP-avonden en de Vroege Vogel Actie doen het hier altijd heel goed. Daar krijg je ook echt tevreden klanten door.“

'Afgelopen VIP-avond hadden we een Hawaï-thema. Iedereen was verkleed aan het werk.'

'Soms zie je klanten binnenkomen en dan weet je al waar ze voor komen. Dan loop ik al snel naar achter om alles voor ze te pakken.'

Iedereen krijgt verantwoordelijkheden.

“Ik geloof erin dat iedereen zijn/haar best doet en zich volledig inzet. Daarom geven we bij ons in de winkel iedereen eigen verantwoordelijkheden. Daarbij kijk ik naar wensen en persoonlijke voorkeuren. Als een weekendhulp wil helpen bij de Kleding, dan mag dat. Wil een kassamedewerker ook meedraaien op Tuin? Helemaal prima! Zo zorgen we dat iedereen in het team met plezier naar werk gaat. Met een team van 9 vaste krachten, 4 weekendhulpen en één BBL'er zijn dat flink wat taken die we kunnen verdelen.” 

“Welkoop blijft een seizoensbedrijf waar je moet blijven schakelen. Daarom kunnen wij deels ons assortiment in de winkel bepalen en onze klanten steeds blijven verrassen met nieuwe producten. ”

Bram.

Lees hier meer echte verhalen.

Verhalen
In de winkel

Bram Cossee - Bedrijfsleider Harderwijk

Ik geloof erin dat iedereen zijn/haar best doet en zich volledig inzet voor de winkel. Daarom geven we bij ons in de winkel iedereen een eigen verantwoordelijkheid. Daarbij kijk ik naar wensen en persoonlijke voorkeuren. Als een weekendhulp wil helpen bij de kleding, dan mag dat van mij. Wil een kassamedewerker ook meedraaien op Tuin? Helemaal prima! Zo zorgen we dat iedereen in het team met plezier naar werk gaat. Dan is mijn dag ook geslaagd!

Verhalen
In de winkel

Aart Mulder - Verkoopmedewerker Tuin Nunspeet

Voor mij ligt de uitdaging in het helpen van klanten. Daar begint het mee. Het moment dat je het eerste contact legt is belangrijk. Vervolgens laat ik ze hun gang gaan, totdat ik zie dat ze vragen hebben of iets niet kunnen vinden. Dan begint het voor mij. Erop af stappen, vragen of ze hulp nodig hebben, goed luisteren, advies geven en het juiste product verkopen. Daar komen onze klanten voor: het menselijk aspect en het advies.

Verhalen
In de winkel

Jenita Peinder-Bonestroo - Verkoopmedewerkster Zevenhuizen

Ik heb de kans gekregen bij Welkoop om veel te leren. We leren niet alleen veel van onze producten, maar ook hoe we het beste met onze klanten om kunnen gaan. Ook de samenwerking binnen het team staat regelmatig centraal.

Verhalen
In de winkel

Cristi Mattheij - Koning - Bedrijfsleider Zevenhuizen

Een gezellig team en een leuke werkomgeving vind ik belangrijk. Dagelijks zorg ik ervoor dat elke medewerker dit voelt en ervaart in onze winkel. Ik wil dat we openstaan voor elkaar en leg de focus graag op datgene waar iemand goed in is. Dat versterken we en vanuit daar kunnen we samenwerken en elkaar aanvullen. Klanten voelen de fijne sfeer ook. We krijgen hier regelmatig complimenten over. We kennen onze klanten en kunnen ze echt goed advies geven.