Afdeling Category Management

Category Manager Tuin 

“Aan de basis staan van het assortiment. Dat is het mooiste wat er is.”

Hoi, ik ben Ilja, 37 jaar jong en werkzaam als Category Manager Tuin bij Welkoop. Ongeveer 3,5 jaar geleden ben ik in deze rol gestart. Op dat moment kende ik de winkels wel, maar was ik geen vaste klant. Nu ken ik Welkoop van binnen en van buiten; zowel de winkels als het Servicekantoor.

Wat voor mij Welkoop echt bijzonder maakt zijn de groeikansen die worden geboden, korte lijnen en nuchtere mentaliteit. Daarnaast ben ik heel blij om te zien dat Welkoop niet achterover leunt, maar juist investeert in de winkels. Want zo blijft Welkoop als winkelketen relevant in de toekomst.

Door de coronatijd zijn we onwijs gegroeid, zeker binnen mijn wereld ‘Genieten in de Tuin’. Voor mij ligt de uitdaging nu in het zorgen dat ons marktaandeel zo groot mogelijk blijft. Hier krijg ik energie van.

Zonder wrijving, geen glans.

Deze uitspraak vat heel goed samen wat het werk zo leuk maakt. Een stuk pionieren. Want hoe enthousiasmeer je de klant en hoe zorg je dat ze bij Welkoop kopen in plaats van bij de concurrent? Daar denk ik constant over na. Zo blijf ik creatief, maar kritisch, nadenken over innovaties en ontwikkelingen. Daar ga ik écht op aan. Gelukkig krijg ik daar ook alle ruimte voor vanuit Welkoop, zolang het past binnen de formule. Dit doe ik niet alleen, maar in samenwerking met veel verschillende afdelingen. We zoeken samen naar mooie initiatieven. Op dit moment zijn we met iets gaafs bezig op het gebied van omnichannel, maar daar kan ik nog niet veel over kwijt.

Het bijzondere aan Welkoop.

Welkoop heeft een bijzondere plek in de markt. We zijn praktisch, bieden service én geven advies richting onze klanten. Daarom moeten onze medewerkers op de winkelvloer weten wat te doen. Dat is een USP. Investeren in kennis van onze medewerkers is dus essentieel. Een gaaf stuk dat deels bij Category Management ligt. Als Category Manager geef ik noodzakelijke productinformatie door aan onze afdeling Kennis & Ontwikkeling. Zij zorgen ervoor dat deze informatie wordt verwerkt in een leuke training in onze Welkoop Academie. Een mooie samenwerking dat resulteert in goed opgeleide medewerkers die onze klanten goed kunnen adviseren.

"Een goede verstandhouding met verschillende afdelingen is heel belangrijk."

Onze cultuurwaarden.

Samen winnen.

Binnen mijn afdeling is iedereen bereidt elkaar te helpen. Soms zijn er zeker discussies, maar op een constructieve manier en met veel respect. Zo heb je het gevoel dat je het met elkaar doet. Daarnaast komen Servicekantoor en winkels tijdens ketenoverleggen echt tot elkaar.

Elke dag beter.

Binnen Welkoop is er zeker ruimte om fouten te mogen maken. Niemand hoeft hier bang voor te zijn. Wij weten: waar mensen werken kunnen altijd dingen fout gaan. Zorg ervoor dat je hiervoor durft uit te komen, leert van je fouten en het morgen een stapje beter doet.

Met plezier.

Op onze afdeling hangen we letterlijk zelf de slingers op. Als iemand jarig is geven we gezamenlijk cadeaus en versieren we de werkplek. Ook is het groepsgevoel op de afdeling goed. We gaan bijvoorbeeld regelmatig met ons eigen team uit eten.

Omnichannel is de toekomst.

Welkoop blijft innoveren. We kunnen daarom online niet achterblijven. Op de winkelvloer hebben we beperkte ruimte, maar onze webshop kan qua producten makkelijk worden uitgebreid. Zo krijg je een hele brede keuze voor onze klanten. De uitdaging hierin is om de kennis en kunde van de winkelvloer ook online te laten terugkomen. Dit doen we in samenwerking met onze afdeling e-commerce.

Daarnaast is de beschikbaarheid en levertijd van een (online) bestelling heel belangrijk. Wanneer het mooi weer is, bestelt onze klant een zwembad. Deze klant wil dan geen week wachten. Die willen ze het liefst vandaag, maar morgen is ook goed. Daarom ben ik constant aan het kijken hoe we de levertijd kunnen verkorten vanuit de leverancier of ons eigen distributiecentrum.

"Om Welkoop aantrekkelijk te houden voor onze klanten, moet ik aan bepaalde randvoorwaarden voldoen."

Investeren in de medewerkers.

Groeien en bloeien is écht mogelijk binnen Welkoop. Zo heb ik de EFMI-opleiding mogen volgen. Een heel intensief traject van één jaar, waarbij ik een mooie verdiepingsslag kon maken in de wereld van Category management. Denk aan prijs- en promostategieën, onderhandelingsstrategieën, het inzetten van supply chain en het schrijven van categoryplannen. 

"Bij Welkoop word je als medewerker écht gezien en je mening wordt serieus genomen. Zo kun je jezelf goed ontwikkelen."

“Je moet opvallen als winkelketen en zorgen dat je het beter doet dan de rest van de markt. Dat geeft mij een drive om door te gaan.”

Ilja Sneek.

Lees hier meer echte verhalen.