Distributiecentrum Teamleider DC 

"De Meewerkend Voorman en ik beginnen elke dag om 05.00 uur met een bak koffie. Die is heel belangrijk."

"Mijn vooropleiding heeft geen raakvlakken met de logistieke wereld. Na het afronden van het CIOS en later Design en Visuele Communicatie ben ik de logistiek ingerold. Heel simpel: omdat ik daar op dat moment werk in kon vinden. Ik ging er toen volledig voor. Zo ben ik als persoon; als je ergens aan begint, moet je het goed doen. Dat heeft goed uitgepakt: ik ben binnen twee jaar doorgegroeid van logistiek medewerker naar Teamleider logistiek. Toen kwam Welkoop op mijn pad. Ik werd enthousiast van hun nieuwe pand en hoe ze de toekomst schetsten. Daarom heb ik de overstap gemaakt.


Ondertussen werk ik ruim 3,5 jaar als Teamleider DC. Toen ik startte zaten we nog in Ede, wat veel kleiner en donkerder was. Voor mij was het perfect dat het Servicekantoor mét Distributiecentrum naar Apeldoorn verhuisde. We gingen van een relatief klein, ouder en krapper DC naar een heel groot, licht en nieuw distributiecentrum. Dat werkt natuurlijk heerlijk. Daarnaast was het een stuk dichterbij, wat voor mij fijn is. Zeker omdat de ochtendshift mijn verantwoordelijkheid is. Elke dag begin ik om 05.00 uur met de opstart in het DC."

‘Ik wilde kijken wat ik in mijn mars had. Die ruimte krijg ik hier.'

Plannen, plannen, plannen.

“Na die kop koffie zetten we de orders in het systeem. Dit is van belang, omdat we zo de workload zien en de werkdomeinen kunnen indelen. Wie wordt verantwoordelijk voor welk pickgebied? Hoeveel pickers moeten we op een gebied zetten en wat is de beste planning hiervoor? Dat zijn allemaal taken voor het eerste uur.


De starttijd van de collega's verschilt. De ene dag starten de pickers om 06.00 de andere dag om 07.00 uur. De reachers en expeditie starten elke werkdag om 07.00 uur. Dit betekent dat ik elke dag één uur lang verantwoordelijk ben voor een groep van 45 collega's (vast/flex). Dit is een hectisch uur, want er zijn altijd opstartproblemen. Printers die niet werken of orders die niet goed doorkomen. Dat moet direct opgelost worden.”

Mijn team is belangrijk.

“Wanneer Martijn, Teamleider Reach en Goederenontvangst, om 07.00 uur binnenkomt doen we een kleine overdracht. Wat is klaar en wat moet nog gebeuren? Die samenwerking zoeken we zeker op. Hij richt zich vervolgens op zijn eigen team en ik focus mij op de Orderpickers. Dit is ongeveer een groep van 35 personen.


Ik start met een ronde door het DC en kijk hoe de vlag erbij hangt in mijn team. Vaak is even in de ogen aankijken al genoeg. Dan zie ik direct waar extra aandacht naartoe moet. Verder houd ik mij bezig met het plaatsen van missende orders, productiviteitsrondes, terminals die blijven hangen weer leven inblazen en veel één-op-één gesprekken met de pickers. Ook schakel ik regelmatig met afdelingen op het Servicekantoor.”

‘Ik ben op mijn best wanneer er gigantisch veel gebeurt in de toko. Dan schakel ik het lekkerst.’

Onze cultuurwaarden.

Samen winnen.

"Iedereen is bij ons gelijk. Het maakt niet uit of je een vast contact hebt, net bent gestart of op uitzendbasis bij ons werkt. We vragen de collega's altijd om hun mening en nemen dit mee in de besluitvorming."

Elke dag beter.

“We zijn elke dag bezig met procesverbetering. Soms kleine stapjes. Soms grote projecten. Ik geloof erin dat je soms in het diepe moet durven te springen. Zo kun je de grootste stappen zetten. Blijkt het dan toch niet te werken, kun je het weer terugdraaien.”

Met plezier.

"De bedrijfscultuur is hier heel prettig, waardoor de sfeer heel goed is. Ook de onderlinge band met onze collega's is goed. Ik ga binnenkort naar een concert met een collega en we drinken regelmatig een biertje samen."

Samenwerking.

“De teamleiders onderling hebben dagelijks een teamleidersoverleg, waarin we alle voorkomende zaken met elkaar bespreken. Denk hierbij aan verlof van elkaar of van het team, raakvlakken die we hebben (vooral in de stand-ups) en natuurlijk geïnformeerd blijven over de andere teams binnen het DC.


Ook de samenwerking met het Servicekantoor verloopt soepel. We zitten natuurlijk in hetzelfde pand, wat het makkelijker maakt. Je gooit geen dingen over de schutting, maar zoekt samen naar een oplossing. Ik vind het fijn om mensen op te zoeken, even langs te lopen. Daar bereik je meer mee dan constant te mailen. Ook door mijn taak als Hoofd BVH ben ik veel op het Servicekantoor te vinden.”

‘De soepele samenwerking is de kracht van het bedrijf.'

Trots.

'Ik ben trots. Trots om te zien hoe de leiding met elkaar samenwerkt. Zowel teamleiders als de meewerkend voormannen. Maar ook trots op de collega's die op de vloer rondlopen. We werken hard om de groei van Welkoop bij te benen. Het is mooi om te zien dat iedereen zich daar vol voor inzet en dat het allemaal lekker loopt.'

‘Soms mogen we meer terugkijken om te zien wat we allemaal hebben bereikt het afgelopen jaar.’

Intitiatief tonen wordt gewaardeerd.

“In de 3,5 jaar dat ik hier werk heb ik mijn eigen manier van werken gecreëerd. Ik wil geen dingen dubbel moeten doen. Daar heb ik een hekel aan. Wanneer dat gebeurd kijk ik direct naar het werkproces. Hoe kunnen we dit aanpassen, dat we zo efficiënt mogelijk te werk gaan. Zo hebben we dit jaar een calamiteitennummer ingesteld en inwerkprocessen verbeterd met bijvoorbeeld checklisten.”

Je krijgt bij Welkoop de vrijheid om zelf initiatieven te nemen. Dat maakt het werk leuk.

'Welkoop heeft een nieuw pand, mooie producten en een goede sfeer. Ik zou niet snel weggaan.'


Nick.

Lees hier meer echte verhalen.